be so happy that when others look at you they become happy too

Můj běhací příběh ♥

28. dubna 2018 v 16:38 | Eli |  sports & motivation
Ahoj!
Dneska jsem si připravila článek o běhání.
Ani já sama tomu nevěřím, ale je to tak. Běhání se mi tak nějak dostalo pod kůži a cítím, že tam už asi zůstane, přestože bych tomu před rokem, vlastně možná ani před půl rokem, rozhodně nevěřila.
I přesto, že mám běhání (svým způsobem) ráda, rozhodně nejsem žádný odborník, ani v tom nejsem nijak dobrá, takže berte moje "rady" s rezervou a vždycky se radši řiďte sebou! Asi nikdy nebudu nějaký hvězdný běžec, ale jsem mega ráda za to, kde jsem teď. A že mě to něco stálo. Takže pokud se najde jen jediný člověk, kterému by tenhle článek v jakémkoliv ohledu pomohl, budu moc ráda!
Výsledek obrázku pro run tumblr Související obrázek Související obrázek
Picture


V období, kdy jsem ještě necvičila (začala jsem loni v červenci), patřily úplně všechny sporty do skupiny ,,nepřítel". A běhání bylo (možná ještě se šplhem po tyči) na první příčce. Nesnášela jsem běhání! Ani si nedokážete představit, jak moc mi běhání nešlo. Ani sprint, ani vytrvalostní běh. A i přesto, že jsme běhali ve škole všehovšudy maximálně třikrát do roka, stejně jsem se toho dne, kdy to přijde, obávala vlastně celý rok. Jo, i o letních prázdninách. Vždycky jsem totiž byla poslední. V ostatních disciplínách jsem teda taky moc neexcelovala (čti byla jsem občas dokonce i předposlední), ale to běhání bylo vážně nejhorší.
Pak jsem ale trochu zhubla, ne cvičením, ale spíš stravou, a tak jsem si řekla, že bych měla možn á začít cvičit, abych se konečně cítila líp. Jako první mě logicky, asi jako každýho člověka, který chce začít něco dělat, napadlo běhání. Bylo to někdy v květnu/červnu loňskýho roku a dopadlo to...tragicky. Jako skoro každý začínající běžec jsem od toho očekávala víc, než mi to bylo schopno po prvním výběhu dát. Takže jsem běžela asi tak třikrát, pokaždý s hodně pauzama a vždycky jsem uběhla tak 2 kilometry. Samozřejmě na tom není nic špatného, ale já jsem těch pauzách prostě seděla na trávě na zadku, což dnes vím, že je chyba, měla jsem spíš chodit. A vlastně celý ten nápad, začít se hýbat zrovna běháním, mi dnes taky nepřipadá ideální. Běhání je (podle mého názoru) pro začátečníka celkem náročné. Obdivuji všechny, kteří jednou vyběhli a už jim to vydrželo, ale já taková prostě nebyla.
Jak už jsem psala, nedopadlo to dobře. Počtvrté už jsem běžet nešla a moje běžecká kariéra se na dva měsíce odmlčela. V červenci jsem začala cvičit, na konci srpna dokončila výzvu a byla jsem plná endorfinů. A tak jsem si řekla: ,,Co zkusit znova to běhání?". Takže 28. srpen byl tím opravdovým dnem, kdy jsem poprvé vyběhla správně. Něco jsem si o tom přečetla, zjistila jsem, že na to nejdu vůbec dobře. Pro začátečníka je nejdůležitější nepřepálit začátek, což je vlastně i nejčastější chyba, kterou děláme, a také vede k tomu, že tolik lidí to vzdá po prvním běhu. Vyběhla jsem totiž příliš rychle, a samozřejmě moje netrénované plíce už po pár desítkách metrů nezvládaly. Takže teďka jsem na to šla hezky pomalu. Běžela jsem takzvaný indiánský běh, což znamená střídání běhu s chůzí. 3 minuty jsem běžela a jednu minutu šla, ale vy, pokud chcete začít běhat, si můžete samozřejmě zvolit jaký interval chcete, je to jen na vás.
Skončilo léto, začal podzim, a já stále běhala. Nebo spíš, ,,běhala". Stále jsem nebyla schopna běhat moc velké intervaly v kuse, stále jsem si potřebovala dělat max. po 10-12 minutách pauzu. Ale pokaždé mi dělalo radost, když jsem uběhla víc, když jsem si udělala míň zastávek. Můj největší výkon za loňský rok bylo 4,59 kilometru za 29:12 minut, ale nenechte se zmást, při každé pauze jsem totiž měření stopovala, takže mi to trvalo mnohem dýl, než 29 minut.
Moje loňské běhání skončilo ani ne dva měsíce po začátku, 17. října. Škola, přijíždění domů pozdě a můj strach z běhání po tmě způsobily, že jsem si prostě řekla: ,,Musím počkat na jaro!" A běhat jsem přestala. Po čase se z čekání na jaro stalo něco jako zkusím to na jaře. Už jsem si nebyla ani moc jistá, jestli se k běhání vrátím.

Výsledek obrázku pro runner girl tumblr Výsledek obrázku pro runner girl tumblr Výsledek obrázku pro runner girl tumblr

A kouzlem se přesouváme do letoška, na začátek dubna. Všichni běžci, které znám, už začali o běhání zase básnit. A já jsem si řekla, že je teda asi ten správný čas to zkusit. Kdybyste viděli, jak moc jsem si ten první letošní běh plánovala! :D Víc jsem o tom přemýšlela, než abych konala. Ale nakonec jsem se k tomu 7. dubna dokopala. A stálo to za to!
Abyste chápali, myslela jsem si, že tělo si po tak dlouhé době, vlastně skoro po půl roce, nebude vůbec pamatovat, že vůbec kdy běhalo. Ale ono prd! Moje tělo mi ukázalo, jaký je peckový, protože prostě běželo...a nepřestávalo! Možná sice pomalu, ale mě to vůbec nevadilo, protože kromě dvou obřích kopců, které jsem vyšla, jsem běžela celých 37 minut, bez přestávky. 5,08 km, obrovský milník, který jsem rozhodně nečekala, že pokořím po prvním letošním výběhu!
A tak se ze zkusím to stalo jedu dál, protože není větší motivace, než když vidíte, jak se zlepšujete.
O dva týdny a tři výběhy později jsem překonala i pro mě nemyslitelnou hranici 6 kilometrů! Sice jsem běžela tenhle rok teprve pětkrát (naposledy 6,25 km :)), tak s každým během vidím, jak mi to jde líp a líp. Mám z toho vážně radost!
Nemám žádný cíl. Nevím, jestli se budu snažit zlepšit donekonečna, nebo mi to číslo na displeji prostě jednou bude stačit a dál se nepoženu, ale rozhodně běhat nepřestanu. Ikdyž nechodím třeba třikrát týdne, jako minulý rok, ale jednou, max. dvakrát, stačí mi to. Nic se nemá přehánět a běh je pro mě zábava, vůbec ne povinnost. Je to náročný, nikdy jsem neřekla, že není, ale stojí to za to!

Nakonec bych chtěla připojit pár rad, které by vám mohli pomoct:
1. Nikam se nežeňte. Nasaďte takové tempo, při kterém nebudete mít pocit, že vyplivnete plíce.
2. Nadechujte se zhluboka, nosem, vdechujte do břicha. Vydechujte pusou.
3. Zavažte si pořádně tkaničky, jinak budete stavět každých pět minut, abyste je zavázali, a to je fakt otrava.
4. Neběhejte přes mrtvoly. Občas to prostě nejde, a nemusíte se za to cítit vinní.
5. Nevzdávejte to, pokud po prvních pár týdnech nevidíte výrazný progres. Chce to čas! Já jsem zářným příkladem! Ty skoro dva měsíce vloni, kdy jsem běhala, vůbec nepřišly vniveč a já díky nim letos zvládám něco, co jsem si nikdy nemyslela, že dokážu.
6. Neposlouchejte při běhání hudbu! Jednak si tím vylepšíte dýchání, protože se budete poslouchat, taky budete běhat bezpečněji, protože uslyšíte každé auto a v neposlední řadě budete běhat podle sebe, ne do rytmu hudby (což vás občas může dost zpomalovat!).
7.. Před i po běhání se protáhněte, nechcete totiž, aby vás další dny bolelo celé tělo! Ideální je třeba dát si po běhu nějakou super jógu.
8. Nebojte se lidí, co koukaj. Já jsem schválně vždycky běžela jinudy, abych nepotkávala lidi, ale teď vím, že je to blbost. Lidi se prostě podívaj a hned zapomenou, všem je úplně jedno, že chodíte běhat :D
9. Běh není pro každého. Pokud se řídíte všemi radami odborníků a už jste párkrát vyběhli, ale vážně vám to nic nedává, tak nejspíš nejste běhací typ. To ale vůbec nevadí, můžete provozovat spoustu jiných činností!
A konečně 10. Neporovnávejte se s ostatními! Je velká blbost porovnávat si časy a délky tras s běžci, kteří běhají několik let, když běžíte podruhé v životě. Z vlastní zkušenosti vím, že to dokáže hodně snížit sebevědomí. Jediný člověk, se kterým byste se měli porovnávat, jste vy sami!

Související obrázek

Takže běhu zdar!
Vaše Eli ♥

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Jsi happy?

Ano! 100% (25)

Komentáře

1 Lucka Lucka | E-mail | Web | 29. dubna 2018 v 8:43 | Reagovat

Moc hezké rady. Já běhání zkusila, ale není to nic pro mě, nebaví mě. To si raději vezmu kolo a jedu na kole, než běžet. :-)

2 ejnyt-world ejnyt-world | Web | 29. dubna 2018 v 10:25 | Reagovat

Super článek! Myslím, že člověku, který se chystá začít běhat opravdu hodně pomůže! :) Jediné, na co mám jiný názor je ta hudba. :D Já bych to prostě bez hudby asi nezvládla, když teda běžím sama. Právě naopak mě dokáže pořádně nakopnout a není nic lepšího, než si v duchu zpívat na nejakou oblíbenou písničku. Třeba Call me maybe.😁😂 Ale každý to máme naprogramované jinak. :)

Teď je tak krásně! Takže, jak píšeš, běhu zdar! <3

3 Ellie Ellie | 29. dubna 2018 v 12:34 | Reagovat

Moc pěkně napsané :-)  Jak jsi psala, ne každý jsme běhací typ a i když bych si strašně přála, aby mě to chytlo tak jako ostatní, nestalo se tak :D  ale všem kteří nejsou jako já, běhu zdar! :-D

4 Míša Šislerová Míša Šislerová | E-mail | Web | 30. dubna 2018 v 16:21 | Reagovat

Jéé a zrovna mám v plánu jít zítra běhat :) Já teda běhám opravdu velmi pomalu, ale nevadí mi to :) cca 6:30-7min/km. Mě to takhle vyhovuje. Také nemám ráda poslouchání písniček při běhu, hlavně ve velkém městě. Když běhám doma, není lepší balzám na duši než příroda venku a zpěv ptáčků :)

5 Jeife Jeife | E-mail | Web | 1. května 2018 v 8:37 | Reagovat

Presne jak pises ... neprepalit zacatek :) ja zacla pomalu a stridala jsem to s chuzi :)
Nejvetsi radost mam z toho, ze dokazu behat s konem (kazdy po svych). On si kluse a ja vedle nej bezim. A i 8 km a prestavkami. ... a ze to obcas umi pekne rozpalit <3

6 Lucy Lucy | Web | 1. května 2018 v 10:39 | Reagovat

Parádní článek :-) Já běh od srdce nesnáším. Ani ho neudýchávám - nevím proč. Raději vytáhnu kolo a jedu se na něm projet několik kilometrů

Kdysi jsem si říkala, jak budu chodit také běhat, ale to mě rychle přešlo :-D

7 Keiji Keiji | Web | 10. června 2018 v 3:15 | Reagovat

Krásná cesta. A parádně sepsaná. :) Nemůžu nic než gratulovat a se vším souhlasit! :) Hlavně to protahování je dost důležité... akorát ta hudba, tu u toho poslouchám ráda. Pravda, když běhám se psem, sluchátka nemám - potřebuju být ready kdykoliv zareagovat - ale sama běhám jedině s hudbou, a to vlastnoručně speciálně vybranou. Takovou, která mě nakopne, požene dopředu, nabudí. Nemyslím si, že by mě zpomalovala, i když je tam ta tendence běhat do rytmu. Právě naopak - ještě mě to donutí dostat ze sebe maximum. Je to motivační. :) A ještě o kus zábavnější.

8 xskinnyx xskinnyx | Web | 11. června 2018 v 12:01 | Reagovat

Moc dekuju ze jsi mi tenhle clanek poslalla :O je presne pro me! Citim se uplne stejne taky beh nesnasim, ale proste chci zacit. Nejvic m vadi prave ty lidi, ze me uvidi rudou zpocenou zadychanou a jak bezim z poslednich sil..:D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
pictures usually from tumblr & pinterest
closed section about my condition here (continues here)